Kuljetukset ympäristöä kunnioittaen
Pienennämme liikenteen ympäristövaikutuksia ja yhteiskunnan hiilijalanjälkeä
- Kasvatamme energiatehokkaan sähkövedon osuutta rautateiden tavarakuljetuksissa.
- Otamme käyttöön uutta, energiaa säästävää vetokalustoa raideliikenteessä ja ratapihoilla.
- Uusimme ja muunnamme vaunuja hyödyntäen vanhan kaluston käyttökelpoiset osat.
- Kasvatamme tavarajunien kokoa samalla vähentäen energiankulutusta ja päästöjä.
- Varmistamme, ettei vaarallisten aineiden kuljetuksissa satu merkittäviä maaperän pilaantumista aiheuttavia vuotoja.

Energiatehokas juna – ympäristöä ja asiakasta varten
Juna on paitsi tehokas, myös ympäristöystävällinen tapa kuljettaa teollisuuden raaka-aineita ja tuotteita.
Logistiikka on toimialana vahvasti sidoksissa energiankäyttöön, joka on paitsi kustannus- myös ympäristökysymys. Tehokas logistiikka ja energiatehokkuus kulkevat yhtä matkaa. Energiatehokkuus kuitenkin edellyttää muutakin kuin polttoaineen kulutuksen vähentämistä.
Rautatieliikenne on lähtökohtaisesti energiatehokas liikennemuoto. Haluamme vähentää suoritekohtaisia päästöjä ja energiankulutusta 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä vuoden 2019 tasosta. Ympäristölupauksen lunastamiseen on useita keinoja.
Olemme onnistuneet lisäämään sähkövedon osuutta merkittävästi viime vuosina ja siten parantamaan energiatehokkuutta rautateiden tavarankuljetuksissa.
Yhä suurempia junia rataverkolle
Junaliikenteen hyvä energiatehokkuus perustuu myös suureen kapasiteettiin kuljettaa tavaraa. Kasvattamalla tavarajunien kokoa entisestään voimme kuljettaa enemmän tavaraa pienemmällä junamäärällä.
Sähkövetoisen liikenteen edistäminen ja junakokojen kasvattaminen asettavat vaatimuksia myös rataverkolle, ja pidämme aktiivisesti esillä tarpeita ratainfran sähköistämiselle ja kantavuuksien korottamiselle.

Tehokkuutta hyvällä suunnittelulla
Parannamme rautatielogistiikan energiatehokkuutta myös ammattitaitoisella suunnittelulla. Tällöin valitsemme kuljetukseen sopivan kaluston, huomioimme muun liikenteen ja reitin korkeuserot sekä minimoimme jarrutuksen ja kiihdytyksen tarpeet.
Hyvällä suunnittelulla voimme kasvattaa sähkövedon osuutta ja samalla vähentää ylimääräisiä työvaiheita. Tämä parantaa koko logistiikan tehokkuutta.

Ajotapa ja kalusto avainasemassa
Veturinkuljettajan ajotavalla on suuri merkitys energiankulutukseen, ja taitava kuljettaja sovittaa ajotavan vallitseviin olosuhteisiin. Kuljettajille annetaan taloudellisen ajotavan koulutusta, ja käyttöön on myös otettu ajotapaa tukevaa tekniikkaa.
Merkitystä on myös kaluston ominaisuuksilla. Esimerkiksi uudet, monikäyttöiset Sr3-sähköveturit pystyvät dieselmoottoriyksiköiden ansiosta kulkemaan myös sähköistämättömille raiteille ja kuormausalueille, eikä veturia tarvitse kesken kuljetuksen vaihtaa.

Ympäristötoiminnan periaatteet
Tutustu VR Groupin ympäristötoiminnan periaatteisiin.
HVO – uusiutuva diesel osana ilmastotavoitteita
Noin puolet Suomen rataverkosta on sähköistämätöntä ja vaihtotöistä suurin osa tehdään diesel-vetovoimalla.
Uusiutuva diesel toimii välivaiheena kohti akkusähköä, vetyä ja synteettisiä polttoaineita. Tarjoamme HVO-konseptin massatasapainoperiaattteella. Se on helposti käyttöön otettavissa nykyisellä kalustolla ja tankkausverkostolla.
Kasvihuonekaasujen päästövähennys verrattuna dieseliin on n. 100 % scope 1 (tank to wheel) osalta ja n. 90 % scope 1+3 (well to wheel) osalta.
VR ja UPM Plywood yhteistyössä liikenteen päästöjen vähentämiseksi
Yritysten välinen vastuullisuusyhteistyö ottaa merkittävän askeleen eteenpäin, kun VR sitoutuu käyttämään yhtä paljon uusiutuvaa dieseliä junaliikenteessään kuin mitä UPM Plywoodin vanerin kuljetus Pelloksen tehtaalta Kouvolaan ja Kotkaan kuluttaa. Kyseessä on VR:n ensimmäinen rautatielogistiikan HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)-konsepti, jossa asiakkaan kuljetusten päästöt saadaan Scope1 -päästöluokassa* lähes nollaan.
