
VR Transpointin kuljetusmäärissä laskua toukokuussa
Jaa
VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat toukokuussa 24 % viime vuoteen verrattuna ja olivat 2,5 (3,3) miljoonaa tonnia. Kotimaan rautatiekuljetusten volyymit laskivat toukokuussa 4 % ja kansainvälinen liikenne 62 % viime vuoteen verrattuna. Tänä vuonna tammi-toukokuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 12,5 (15,4) miljoonaa tonnia, joka on noin 19 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Idän liikenteen lopettaminen jatkuu edelleen asteittain vuoden loppuun mennessä.
Toukokuussa 1 155 000 kaukoliikenteen matkustajaa – hiilineutraali matkustaminen on suomalaisten valinta
Eniten matkustus kasvoi maaliskuusta huhtikuuhun verrattuna Helsingin ja Tampereen (+218 %), Helsingin ja Vaasan välillä (+170 %) ja Helsingin ja Seinäjoen välillä (+142 %).
- Matkustajamäärät jatkavat vahvasti nousujohteisina. Mahdollistamamme hiilineutraali tapa matkustaa on ilmiselvästi entisestäänkin houkuttelevampi. Bensiinin hinnan nouseminen ja sen saama iso julkisuus on varmastikin vaikuttanut siihen, että matkustajamme on myös arvioineet junamatkustamisen myös taloudellisesti kannattavammaksi, toteaa vt. toimitusjohtaja Topi Simola.
Toukokuun täsmällisyys erinomainen
Toukokuun täsmällisyys oli matkustajaliikenteen kaikissa toiminnoissa erinomainen. Kaukoliikenteen toukokuun täsmällisyys oli 87,0 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos kaukoliikenteen juna on 5 minuuttia tai enemmän myöhässä. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat VR-syihin (22 %), radasta johtuviin syihin (58 %) ja muihin syihin (21 %).
VR:n lähiliikenteessä toukokuun täsmällisyys oli 96,9 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos lähiliikenteen juna on 3 minuuttia tai enemmän myöhässä. Myöhästymisen syyt jakautuivat VR-syihin (13 %), radasta johtuviin syihin (39 %) ja muihin syihin (47 %).
HSL:n lähiliikenteen junien keskimääräinen myöhästyminen jatkoi erinomaista kehitystään ja oli huhtikuussa 0,46 minuutin verran.
Kaikista myöhästymisistä suurin luokka toukokuussa oli pysähtymisajan ylitykset liikennepaikoilla, joka aiheutti 16,6% myöhästymisistä.